Modehistorik del 2 - Missoni

Dagens modehistorik kommer handla om det italienska modehuset Missoni som men sina djärva mönster och starka färger blivit en stjärna både på heminrednings- och modehimmelen.


Ottavio och Rosita Missoni.

Typiskt för Missoni är sick-sack mönstret och starka färger (här i en ullmatta från Missoni Home). Visst väcker det visst habegär!?

Missoni har sin hemmabas i Milano, Italien och grundades 1953 av Ottavio ("tai") och Rosita Missoni. Missoni har på senare år gått från att vara ett märke som håller sig på medelklasspriser till att bli ett företag som producerar rena lyxvaror. Som exempel kan ges att en matta i ull från Missoni idag kostar runt 18 000 - 20 000 kr. Företaget har också haft framgångar i Hollywood och bland annat den före detta svenska modellen Isabel Adrian är ett stort fan. Missoni äger också några hotell, bland annat i Kuwait.
Missoni kännetecknas av olika sorters mönster; geometriska, randiga, sick-sack med flera och som jag skrev tidigare så är starka färger ett signum. Därtill är de också kända för att använda sig av många olika typer av tyger; ull, bomull, lin, silke och nylon. Jag insåg just att Lindex hade en liten Missonikopieera för ett par år sedan och funderar just på vad min sick-sack mönstrade klänning är!? Kvar i en flyttkartong i garaget förstås!

http://www.missoni.com

Vad tycker du om Missoni?

Kommentarer
Postat av: Rooni

Tycker att Missoni gör jättehäftiga mönster på tyger och sånt. tyvärr är det lite väl djärvt för min smak. det känns inte riktigt modernt på något sätt. jag är för modern i min smak för att gilla det som ser gamalt eller klassiskt ut.

2011-02-26 @ 12:54:40
URL: http://www.rooni.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0